تحويل المتابعين الى عملاء عن طريق الفيسبوك







نادرا ما يحدث ان الناس تقدر تبيع مياشرة من
زيرو مبيعات
sales لانك محتاج ان تعرف الناس الاول بالمنتج او البراند ثم تستهدف المهتمين
بالبراند و اقامة علاقات مع المتابعين حتى تستطيع تحويلهم الى عملاء و ذلك من خلال
ثلاث مراحل نطلق عليها
Facebook Ads Funnel  

Facebook Ads Funnel الهدف منه ان
العميل بيمر بمجموعة من المراحل يعرف العميل من خلالها
Brand  و
المنتج او الخدمة اللى بتقدمهم عشان نوصله فى النهاية انه يشترى هذا المنتج او
الخدمة :
1.    
المرحلة الاولى اللى بنسميها Brand
Awareness
: و هى اللى
بيعرف فيها العميل الـ
Brand و يهتم
باللى بتقدمه من منتج او خدمة
2.    
المرحلة الثانية : هى اعادة استهداف هذا الاهتمام بتقديم
sample  او كوبونات خصم حتى يتم بناء الثقة فى المنتج و
الحصول على معلومات عن العميل الذى ابدى اهتمامه فى المرحلة الاولى
3.    
المرحلة الاخيرة : هى المرحلة التى يتم فيها تحويل
المتابع او المهتم و الذى قمت بتجميع معلومات عنه سابقا الى عميل فعلى يقوم
بالشراء و ذلك عن طريق استخدام بياناته التى سبق ان سجلها معك سواء كان الهدف منها
استلام
Newsletter او حضور webinar فالهدف النهائى هو بيه الخدمة او المنتج

و يجب ان تقوم دائما بتطوير و تنمية قائمة
الايميلات سواء لزيادة الـ
Traffic على الموقع الالكترونى او لعمل الدعاية لـ event معين . على سبيل المثال اذا كنت بتقدم دورة
تدريبية مجانية بهدف الحصول على معلومات عن المهتمين بهذه الدورة التدريبية
ان الشخص الذى يسجل بياناته سواء كان سواء
كان ايميل فقط او بيانات اخرى بالاضافة الى الايميل يسمى
Leads و كذلك حضرتك تعيد استخدام هذه البيانات مرة
اخرى فى الفيسبوك ادز فى الجزء الخاص بـ
Facebook custom audience حيث تستطيع استهداف هؤلاء فى الاعلانات
المستقبلية مرات عديدة

من انواع الاعلانات التى تساعد فى تحقيق هذا
الهدف هو اعلانات تسمى
Split Test و هى انك بتعمل كذا حملة اعلانية بمحتوياتها من صور و نصوص و هذه
الحملات الاعلانية تكون عن نفس المنتج لكن الصور او النصوص او الاثنين مختلفين فى
كل مرة كأن تقوم مثلا بتغيير عنوان الحملة الاعلانية و ذلك بهدف التجربة و مقارنة
النتائج
و افضل النتائج معناها انك قدرت تحصل على
اكبر عدد من
Clicks على اعلانك
بأقل تكلفة ممكنة او اكبر عدد من الزيارات لموقعك بأقل تكلفة ممكنة و هكذا . و لما
تيجى تعمل
Split test  لازم تتأكد من انك بتعمل test  لمتغير واحد فى كل مرة و ده على اعتبار ان عنوان
الاعلان متغير و صورة الاعلان متغير و وصف الاعلان متغير و زرار
call
to action
متغير

تعالوا نشوف مثال على Split Test :
الاعلان الاول : بيكون عبارة عن اعلان بيدخل user على محتوى مجانا على الويب سايت
الاعلان الثانى : اعادة استهداف الزوار
المهتمين بهذا المحتوى مع تقديم هدية مجانية كأن يكن مثلا
Free Video او Info Graphic Guide او Free E-book و ذلك باعلان اخر على الفيس بوك يطلب ادخال
بيانات المستخدم للاستفادة من الهدية
الخطوة الثالثة : ارسال ايميل شكر لمن ادخلوا
بياناتهم للاستفادة من الهدية المجانية المقدمة عن طريق الاعلان التانى
الخطوة الرابعة : ارسال ايميل بتقديم هدية
مجانية اخرى تمهيدا الى المنتج المدفوع كأن تعمل مثلا
mini course مجانا تتحدث فيه عن مميزات حضور الكورس
الكامل
الخطوة الاخيرة : ارسال ايميل للعملاء تقدم
لهم خصم خاص على الكورس الكامل الذى سبق و ان تحدثنا عنه فى الخطوة السابقة

كيف يتم تنفيذ هذه الاستراتيجية من خلال
الفيس بوك و الاعلانات ؟
الخطوة الاولى : هى الخطوة التى افضل انك
تبدأ بها بانك تنشر
post على blog او الويب سايت و الpost ده يكون فى حدود 1000 كلمة او اكثر و
بالتأكيد مش محتاج اقولك ان
post له علاقة بالمجال او الشغف اللى بتتكلم عنه
الخطوة التانية تعمل اعلان على الفيسبوك و
يكون الهدف من الاعلان انك تعمل
Traffic على الويب سايت و التأكد من اتباعك لخطوات الاعلان و فى القريب
العاجل حنعمل فيديو فيه ازاى تعمل اعلان على الفيسبوك بالتفصيل و تخلى بالك ان
الاعلان يتضمن
call to action اللى اتكلمنا عنه فى الفيديو الخاص بعاصر الاعلان و حسيبلكم الرابط
بتاعه فى الوصف اللى تحت الفيديو
و يفضل انك تنهى الاعلان بجملة تخلى المشاهد
عايز يعرف اكثر عن الموضوع اللى بتتكلم عنه .
الخطوة الثالثة هى اعادة استهداف زوار موقعك
الالكترونى عن طريق اداه الـ
custom audience فى facebook ads و ده معناه ان الاعلان اللى انت حتنشره حيظهر للناس اللى زاروا
موقعك و تفاعلوا مع المحتوى . على سبيل المثال الناس اللى زاروا موقعك او شافوا
فيديو نزلته على الفيس بوك او عملوا
subscribe على الايميل list

ان اداه facebook
pixel
هى الاداه
اللى تقدر تخليك تتابع التفاعل على موقعك الالكترونى من خلال الفيس بوك و سبق و
نزلنا فيديو على اليوتيوب عن الموضوع ده و شرحنا ازاى تتعامل مع
facebook
pixel
و اواى
تفعلها و حسيبلكم الرابط بتاعه فى الوصف اللى تحت الفيديو
و كمان تقدر تعمل custom
audience
 تانية مثل قائمة الايميلات المتفاعلة مع المحتوى
و حنعمل كمان فيديو قريب جدا ازاى تعمل
custome audience list على facebook ads خطوة بخطوة

الخطوة الرابعة : و هى الخاصة بـ email
leads
فالمفروض ان
حضرتك تتابع مع الناس اللى سجلوا ايميلاتهم و حنعمل فيديو ازاى تعمل واجهة
للزائرين يسجلوا من خلالها ايميلاتهم و التسويق بالبريد الالكترونى.
و لما الزائر بيدخل الايميل بتاعه انت بتشكره
و بتظهرله
link الخاص
بالكورس المجانى و فى خلال يومين تبعت له ايميل اخر يحتوى مثلا على
Free
Blog Post
و ده حيعمل
عند العميل ثقة و فى المرحلة دى تقوم بارسال ايميل الى العميل عن الكورس المدفوع مع
كوبون خصم لفترة محدودة
و تبدأ استهداف مجموعة الايميلات اللى سجلت
ايميلاتها فى حملة جديدة على الفيس بوك و عمل الدعاية للكورس و الاعلان عن خصم
لفترة محدودة . و بعد الانتهاء من حملة
split test و مقارنة النتائج و الاستقرار على افضل
النتائج ثم تقوم بعمل الحملة الاعلانية مع زيادة ميزانية الحملة من 20% الى 30% من
قيمة الحملة الاعلانية فى
split test

و بكده نكون انتهينا من الفيديو انهاردة و
اتكلمنا عن الخطوات اللى لازم يمر بها المتابع او
fan عشان تقدر تحوله من مجرد متابع لك الى عميل
يشترى فعليا المنتج او الخدمة اللى بتقدمها
لو لسة ما اشتركتش فى القناه ....
كان معاكم محمد صبرى من way2ebusiness القناه اللى بتهدف ..
احنا فى انتظار اراءكم و استفساراتكم فى
الكومنتس و متشوقين جدا ان احنا نشوفكم فى الموقع الرسمى
www.way2ebsuiness.com  و
زيارتنا على كل مواقع السوشيال ميديا و كل الروابط حتلاقوها موجودة فى الوصف اللى
تحت الفيديو
السلام عليكم

الموقع الرسمى : www.way2ebusiness.com  



مواقع التواصل الاجتماعى :
صفحة الفيس بوك :  https://www.facebook.com/Way2ebusiness
جروب الفيس بوك :  https://www.facebook.com/groups/way2ebusiness

الدعم المالى :






















باى بال : http://bit.ly/2lyg0hx

Comments

Popular Posts